Mercedes – wizja ciężarówki 2025

Mercedes – Benz Future Truck 2025 jest przyszłościową koncepcją cieżarówki wyposażonej w pilota automatycznego. Pojazd o nowoczesnym wyglądzie i opływowym kształcie jest przewidziany do ruchu w ciągu 10 lat.

 

Mercedes-Benz Future Truck 2025

Mercedes-Benz Future Truck 2025

Future Truck 2025 po raz pierwszy zaprezentowano na 65-tym salonie IAA w Hanowerze. Od aktualnych ciężarówek odróżnia się aerodynamiczną maską kabiny bez wystających elementów. Trudno zauważyć jakiekolwiek szczegóły oprócz wielkiego, błyszczącego logo Mercedes-a. Dopiero po odpaleniu silnika zauważamy LED-owe oświetlenie ukryte pod warstwą srebrnego lakieru na masce kabiny i przednim zderzaku. Diodowe oświetlenie jest na tyle skuteczne, że w pełni zastępuje tradycyjne reflektory. Podczas, gdy w trybie automatycznym, ciężarówka jest sterowana przez auto – pilota, LED-y świecą na niebiesko. Natomiast po wyłączeniu auto – pilota i przejęciu kierownicy przez kierowcę, kolor oświetlenia zmienia się na tradycyjny biały. Również boczne kierunkowskazy zastąpiono diodami w kolorze pomarańczowym.
W celu poprawienia charakterystyki aerodynamicznej, kompletnie usunięto wielkie boczne lusterka, a ich funkcja została przejęta przez mini – kamery zainstalowane na małych, górnych wysięgnikach. Obrazy przesyłane z tych kamer można obserwować na małych, bocznych monitorach umieszczonych wewnątrz kabiny.

 

Boczne lusterka są zastąpione przez mini-kamery.

Boczne lusterka są zastąpione przez mini-kamery.

Wnętrze kabiny nie przeszło rewolucyjnych przemian, nadal mamy tutaj tradycyjną kierownicę, dwa fotele, wykładzinę podłogową imitującą drewno. Jedynie tablicę przyrządów zastąpiono płaskim ekranem dotykowym, na którym na bieżąco są wyświetlane wszelkie niezbędne informacje. Dodatkowo parę elektronicznych gadżetów pozwala na personalizację kabiny, jak na przykład cyfrowa ramka zawieszona na tylnej ściance, na której można afiszować zdjęcia własnej rodziny.

 

Wnętrze kabiny Future Truck

Wnętrze kabiny Future Truck

Obsługę pojazdu maksymalnie uproszczono i zautymatyzowano: kierowca uruchamia cieżarówkę przy użyciu karty rozruchowej, a następnie kieruje pojazdem do czasu wjazdu na autostradę. Tutaj w dowolnej chwili jednym przyciskiem na kierownicy może włączyć auto – pilota. Od tego momentu pojazd jest pilotowany zupełnie automatycznie, a kierowca może się zrelaksować, lub zająć innymi czynnościami: kontaktem ze spedycją, klientami, przeglądaniem skrzynki mailowej, czy też filmu na tablecie.
System do automatycznej jazdy nosi nazwę „Highway Pilot” (autostradowy pilot). Już po samej nazwie można stwierdzić, że służy on do sterowania ciężarówką poruszającej sie na autostradzie. Nietrudno się domyśleć, iż autostrada jest środowiskiem o wiele bardziej przyjaznym do automatyzacji niż ruch miejski. Naturalnie już ten pierwszy etap, pozwoli kierowcom ciężarówek uwolnić się od wielogodzinnego, męczącego i nużącego trzymania rąk na kole kierownicy. Jest to olbrzymi krok naprzód, który znacznie poprawi bezpieczeństwo ruchu na autostradach i przyczyni się do zmniejszenia ilości wypadków drogowych.
Jak działa system automatyczny „Highway Pilot” ?
Przestrzeń wokół poruszającego się Future Truck Mercedesa jest monitorowana przez komplet czujników radarowych i kamer trójwymiarowych 3D.
Z przodu jest zainstalowany czujnik radarowy dalekiego zasięgu (500 metrów) i krótkiego zasięgu (70 metrów). Już dziś czujniki radarowe są używane w samochodach produkowanych seryjnie przez systemy asystentów awaryjnego hamowania, lub parkowania.
Za przednią szybą jest zainstalowana kamera 3D, która skanuje obszar do 100 metrów, rozpoznaje pasy ruchu, obiekty ruchome i nieruchome kontrastujące z tłem, a nawet informacje zawarte na znakach drogowych. Boczne czujniki radarowe nadzorują przestrzenie po obu stronach pojazdu. W tym czasie LED-y na przedniej masce kabiny, świecą niebieskim, pulsacyjnym światłem w celu poinformowania innych użytkowników drogi, że mają doczynienia z automatycznie pilotowaną ciężarówką.
Oczywiście ciężarówka będzie podłączona do sieci (connected truck), aby móc się automatycznie komunikować z innymi podobnymi pojazdami. System ten pozwala na przekazywanie informacji o przepustowości ruchu, spowolnieniach ruchu, wypadkach, czy też o robotach drogowych, co umożliwia dostosowanie działania auto – pilota do warunków panujących na drodze. Przetwarzając otrzymane informacje w ten sam sposób jak klasyczna nawigacja GPS, system jest w stanie wybrać optymalną trasę bez ingerencji kierowcy.

Prototyp Future Truck był testowany na specjalnie zamkniętej w tym celu autostradzie w pobliżu Magdeburga, w Niemczech, gdyż aktualne przepisy nie pozwalają na uczestniczenie w ruchu drogowym cieżarówkom prowadzonym przez auto – pilota. Jednakże podczas testów, automatycznej ciężarówce towarzyszyło kilka pojazdów ciężarowych i osobowych, tak aby te testy były jak najbardziej zbliżone do rzeczywistej sytuacji na drodze. Eksperyment zakończył się pełnym sukcesem, co można zobaczyć na poniższym filmie. Auto – pilot pewnie prowadził ciężarówkę na swoim pasie ruchu z prędkością 80 km/h, monitorując przy tym jadące w pobliżu inne pojazdy i zachowując bezpieczny od nich odstęp. Był nawet w stanie rozpoznać pojazd uprzywilejowany (wóz strażacki) i usunąć się na bok w celu ułatwienia jego przejazdu.

 

 

Jasne jest, że autostradowy auto – pilot będzie nadal testowany, rozwijany i zapewne wyposażany w dodatkowe funkcje, ale modyfikacji wymaga również Konwencja Wiedeńska o Ruchu Drogowym z 1968 roku. Aktualnie zabrania ona pojazdom na poruszanie się bez udziału kierowcy powyżej prędkości 10 km/h. Do rostrzygnięcia pozostaje też kwestia prawnej odpowiedzialności w przypadku zaistnienia zdarzenia na drodze, lub wypadku. Kto w tym przypadku będzie odpowiadał: kierowca, czy producent systemu? Być może w niektórych przypadkach wina będzie niemożliwa do ustalenia, a ewentualne szkody zostaną jak zwykle pokryte przez firmę ubezpieczeniową. Na rozwiązanie tych wszystkich zagadnień mamy jeszcze czas do 2025 roku.

Tagi: , , ,